donderdag 19 juni 2008

Ontwikkelingsgericht vermogen

COP Ontwikkelingsgericht vermogen

Sterkten
Ik ben erg kritisch over mijn eigen werk. Wil graag zo veel mogelijk dingen weten. Ik luister goed als mensen kritiek op mij hebben.

Zwakten
Vind het moeilijk om mijn gedrag aan te passen als mensen daar kritiek over hebben. Stel soms te weinig vragen waardoor ik niet voldoende geïnformeerd ben. Neem soms te weinig initiatief waardoor ik te weinig betrokken wordt in de bezigheden binnen het bedrijf.

Ontwikkeldoel
Ik wil dit gaan verbeteren, omdat ik me dan nog meer kan ontwikkelen tijdens mijn stage. Ik kan beter dingen een keer extra vragen en meteen goed doen, dan dat ik het fout doe. Ik wil meer initiatief gaan nemen tijdens mijn werkzaamheden bij Ford. Dit wil ik doen, omdat ik me dan meer kan laten betrekken bij de belangrijke processen en zo meer te leren.

Actieplan
Ik wil dit gaan doen door mijn vragen niet voor me te houden maar meteen te stellen. Mijn collega´s zijn zeer behulpzaam en willen mij graag helpen als ik iets niet weet. Ze hebben het liefst dat ik iets twee keer vraag dan dat ik het fout doe. Ik wil meer initiatief gaan nemen door meetings van de Kuga bij te wonen, preview locaties te bezoeken en mee te denken bij de introductie werkzaamheden. Ik ga dit met mijn stagebegeleider bespreken, zodat hij kan zien dat ik mijzelf aan het ontwikkelen ben en hij mij feedback kan geven als dat nodig is.

Bewijsvoering

Ik kan dit aantonen aan de hand van de feedback van mijn collega´s en stagebegeleider. Deze feedback zal ik naast mijn andere bewijsvoeringen verwerken in mijn competenties op mijn persoonlijke site.


Lessons Learned

Situatie
Tijdens mijn stage heb ik veel tijd gehad om aan deze competentie te werken. Er zijn veel momenten geweest waarop ik feedback moest vragen van mijn collega’s. Dit was nodig omdat ik anders fouten zou maken die heel moeilijk weer te herstellen zijn.

Taak
Er zijn een aantal taken waarbij ik veel werd gestuurd of om feedback vroeg. Ik werd vaak aangestuurd door mijn stagebegeleider. Voor feedback kon ik bij al mijn collega’s terecht. Een taak waar ik veel feedback heb gevraagd en ook ontvangen heb zonder te vragen, is het Kuga trainingsevenement. Het is natuurlijk belangrijk dat op dit evenement alles tot in de puntjes geregeld is. Vaak moesten er ook auto’s in het systeem worden overgezet van de ene dealer naar de andere, omdat deze was overgenomen. Hierbij was het ook zaak veel te vragen, want het was veel werk om de fouten die je hierbij kon maken te herstellen. Over het algemeen heb ik ook vaak feedback gekregen en gevraagd over mijn telefonische communicatie. Het is belangrijk dat iedereen hetzelfde naar de dealers toe communiceert, anders ontstaan er onduidelijkheden. Dit moest dus vaak met elkaar besproken worden.

Activiteiten

Als er een fout werd gemaakt in de organisatie, waar we pas te laat achter kwamen liep het helemaal verkeerd. Ik was mede verantwoordelijk voor de logistiek van alle auto’s naar het evenement en terug. Ik moest er dus zeker van zijn dat deze auto’s allemaal op tijd kwamen. Ik heb dit goed in de gaten gehouden. De meeste auto’s voor het evenement moesten nog gebouwd worden. Deze moest ik dus iedere dag in de gaten houden. Als er productie problemen waren waardoor de auto’s niet werden gebouwd, moest ik meteen alarm slaan en zorgen dat er contact opgenomen werd met de fabriek. Het schema waarmee ik werkte heb ik bijna elke dag met mijn stagebegeleider besproken en gevraagd wat er nog toegevoegd of anders gedaan moest worden. Als feedback heb ik een van hem gekregen dat ik een betere planning moest maken. Een overzicht waarin alle taken stonden die er nog moesten gebeuren. Dit heb ik daarna ook samen met hem gedaan op een grote flip over.
Bij het overzetten van auto’s van dealer naar dealer of van Ford Nederland naar een dealer, was het belangrijk om veel vragen te stellen. Als dit mis gaat kan de auto soms heel moeilijk terug te vinden zijn. Ook moet vaak de factuur apart overgezet worden, maar als dit niet hoeft en toch is gebeurd loopt de administratie geheel verkeerd. Ik heb vaak auto’s overgezet (taggen genoemd) en ik heb hier altijd veel over gevraagd. Dit is gelukkig ook nooit fout gegaan. Een keer is het behoorlijk fout gegaan, dit was gelukkig niet mijn fout, maar ik heb er wel van geleerd. De brandmanager had vijf auto’s voor het evenement besteld. Deze staan op een code, in dit geval was dat de code van Ford Nederland. Een zone manager heeft deze auto’s overgezet naar een aantal dealers, omdat deze auto’s nog niet vast waren gezet. Deze auto’s konden we niet meer op tijd uit de fabriek krijgen waardoor we deze uit België en Duitsland moesten halen.
Over onze communicatie naar de dealer toe hebben we ook vaak gesproken met elkaar. Dit ging vaak over de voorlichting in verband met de levertijden. Op een aantal modellen zat en zit nog steeds heel veel levertijd. Veel dealer bellen boos op met de vraag waar hun auto blijft. Het is dan zaak om te zorgen dat iedereen hetzelfde zegt, want als de dealer de volgende keer belt en dan hoort dat het anders is zorgt dit voor verwarring. Ik heb heel vaak gevraagd wat het beste is om de dealer te vertellen.

Resultaat
Ik ben erg tevreden over mijn ontwikkelingen. Ik heb veel geleerd. Dit komt, omdat ik veel gevraagd aan mijn collega’s en zij mij goed gestuurd hebben. Ik heb verantwoordelijke taken gekregen zoals het trainingsevenement. Dit vond ik erg leuk om te doen. Het ging niet allemaal meteen goed, maar ik werd goed gecorrigeerd door mijn stagebegeleider. Ik heb mijn leerdoelen goed gerealiseerd. Dit kan ik bewijzen aan de hand van mijn tussentijdse beoordeling en eindbeoordeling. Ook aan de hand van mijn zelfgemaakt feedback formulier kan ik dit aantonen (zie de link naar mijn werkmap). Link:http://intra.hes.hva.nl/index.aspx

Transfer
De volgende keer zou ik beslist weer zo veel vragen stellen als ik tijdens deze stageperiode gedaan heb. Hier leer ik veel van en ik zorg dat ik zo weinig mogelijk fouten maak. Ik zou de volgende keer nog wat meer proactief willen werken. Meer zelf met oplossingen komen.