donderdag 19 juni 2008

Samenwerken

COP Samenwerken

Sterkten
Kan goed met mensen omgaan. Ik kom altijd mijn afspraken na en ben kritisch over mijn eigen werk. Ik kan goed naar mensen luisteren en sta open voor kritiek. Ik bied graag hulp als mensen dat nodig hebben.

Zwakten
Als ik kritiek heb op anderen ben ik vaak een beetje te lief met het brengen daarvan. Hierdoor kom ik niet duidelijk genoeg over. Ook vind ik het soms moeilijk om iets van mijn medestudenten zomaar aan te nemen. Ik wil het altijd nog even checken en geef niet zo snel iemand gelijk.

Ontwikkeldoel
Ik wil dit gaan verbeteren, omdat het van belang is om te zeggen wat je denkt. Als je dat niet doet kunnen er misverstanden ontstaan. Kritiek zal ik moeten aannemen om zo veel mogelijk te leren en me te ontwikkelen tijdens mijn stage.

Actieplan
Ik wil dit gaan verbeteren tijdens mijn stage door te zeggen wat ik denk, al zou ik vaker kritiek ontvangen dan geven. Ook zal ik meer dingen gewoon moeten aannemen van anderen, maar dit is logisch omdat ik nog veel moet leren in het bedrijf. Ik ga dit bespreken met mijn stagebegeleider, zodat hij er op kan letten en mij feedback kan geven, als ik hierin iets moet verbeteren.

Bewijsvoering
Ik kan dit bewijzen aan de hand van de feedback die ik krijg van mijn collega´s en stage begeleider. Ook zal ik mijn ondernomen acties melden in mijn stageverslag.



Lessons learned

Situatie
De marketing afdeling van personen auto’s bij Ford bestaat uit acht personen. Een marketing manager, drie brandmanagers, twee assistent brandmanagers en twee stagairs. Deze zitten allemaal bij elkaar in een open ruimte (met uitzondering van de marketing manager). De bureaus staan aan elkaar vast, dus er is continu contact met elkaar. Dit is ook nodig, omdat er veel samengewerkt moet worden.

Taak
Zoals al eerder vertelt was het mijn taak om de brandmanagers en assistent brandmanagers zo veel mogelijk werk uit handen te nemen. Er moest veel met elkaar samengewerkt worden om problemen op te lossen. Een voorbeeld hiervan is: Er moest gezorgd worden dat een auto nog voor het eind van de maand in de productie planning kwam te staan. Ik heb aan de assistent brandmanager gevraagd of hij dit kon proberen te regelen. Hij is daarmee aan de slag gegaan en ik heb deze auto in de gaten gehouden tijdens productie. Toen deze auto gebouwd was kon ik hiervoor spoedtransport naar de dealer aanvragen, zodat de dealer deze auto op tijd kon afleveren.

Activiteiten
Er zijn veel activiteiten geweest waar ik heb moeten samenwerken. Ford Nederland heeft in de lobby van het hoofdkantoor een preview locatie beschikbaar gesteld voor de Kuga. Hier stond een Kuga al voordat hij in de showrooms in Nederland stond, zodat de vroege vogels hem al konden bezichtigen. Ik heb de taak gekregen om deze lobby in te richten. Allereerst moest er natuurlijk een Kuga komen. Deze stond in Oosterhout in de opslag (met nog 150 andere). Hiervoor moest transport geregeld worden naar ons toe, want de auto mocht nog niet rijden. Dit heb ik laten doen door het transport bedrijf Walon waar Ford mee samenwerkt. Voor de decoratie heb ik het reclame bureau Ogilvy geraadpleegd, omdat deze ook de decoratie in de showroom aan het maken was. Zo moest er dus vaker samengewerkt worden zowel intern, als extern. Intern heb ik het meeste samengewerkt met de brandmanager van de Kuga Ludo de Mots (tevens ook mijn stagebegeleider). We hebben samen veel gewerkt aan het opzetten van het Kuga trainingsevenement. Tijdens de organisatie heb ik mijn competentie samenwerken ook verder ontwikkeld. Omdat het mijn eerste keer was dat ik zoiets deed, maakte ik nog wel eens een foutje. Ik zag soms een paar dingen over het hoofd in de planning. Daarin werd ik door Ludo gelukkig op tijd gecorrigeerd. We hebben samen een planning opgezet, waarin we onze activiteiten per dag hebben beschreven en op konden afvinken. Ook hebben de logistiek samen bijgehouden. Dit hebben we gedaan door het schema die ik gemaakt had voor de transport van de auto’s op een gedeelde schijf te zetten. Zo konden we allebei in het document en konden we allebei dingen veranderen en updaten. Hierdoor hadden we een heel handig overzicht waar we alles in af konden lezen. Ludo is heel recht door zee in zijn op of aanmerkingen. Dit is voor mijn competentie ontwikkeling heel goed geweest, want doordat hij dat deed, wist ik dat ik het ook kon doen. Ik kon zeggen wat ik dacht en dat heb ik voorheen niet vaak genoeg gedaan. Ik heb gemerkt dat het veel makkelijker samenwerken is als je alles gewoon tegen elkaar zegt zonder omslachtig te doen.

Resultaat
Ik ben redelijk tevreden over de vooruitgang die ik heb gemaakt, maar het kan nog wel een stukje beter. Ik heb dit ook met mijn stagebegeleider besproken. We zijn samen tot de conclusie gekomen dat ik mezelf heb verbeterd, maar dat ik er nog steeds aan moet blijven werken. Dit kan ik ook aantonen aan de hand van mijn stage beoordelingsformulier en aan de hand van de feedback formulieren van mijn collega’s op de afdeling. Link: http://intra.hes.hva.nl/index.aspx

Transfer
De volgende keer zal ik zeker nog aan mijn competentie samenwerken moeten werken. Dit moet ik doen door meer te zeggen wat ik denk. Dit voorkomt onduidelijkheden en werkt veel gemakkelijker samen. De kritiek die ik krijg zal ik goed moeten opnemen en moeten gebruiken bij een volgende keer dat dezelfde situatie zich voordoet. Hier heb ik mij goed in verbeterd.