donderdag 19 juni 2008

Vakkundigheid

COP Vakkundigheid

Sterkten
Ik kan goed hoofd van bijzaken onderscheiden. En kan goed de theorie toepassen bij projecten. Ik zie al snel hoe we bepaalde zaken het handigste kunnen aanpakken.

Zwakten
Trek soms te snel conclusies doordat ik over sommige dingen heen kijk. Ik lees vaak stukken informatie maar half en trek dan mijn conclusies al, waardoor ik regelmatig de verkeerde conclusies trek.

Ontwikkeldoel
Ik wil mijn zwakten verbeteren, omdat ik denk dat dit van belang is bij mijn stage(opdracht) en bij mijn toekomstige werk. Hoe meer fouten je maakt, hoe meer tijd het kost om ze te herstellen. Ik wil dit aan de hand van mijn stageopdracht gaan verbeteren, omdat het bij een onderzoek heel belangrijk is om de juiste conclusies te trekken. Als dit niet gebeurd kunnen er ook geen goede adviezen worden gedaan en is het onderzoek niet de moeite waard geweest.

Actieplan
Ik ga dit verbeteren aan de hand van mijn stageopdracht. In deze opdracht is het belangrijk om de juiste conclusies te trekken. Ik wil dit gaan doen door, de resultaten uit mijn onderzoek te gaan analyseren en bespreken met mijn stagebegeleider. Na het twee keer doorgelezen te hebben en het te hebben besproken ga ik mijn conclusies trekken

Bewijsvoering
Ik kan dit aantonen aan de hand van de feedback die ik krijg van mijn stagebegeleider en aan de hand van mijn geformuleerde conclusies in mijn stageverslag.


Lessons Learned

De beste manier om mijn vakkundigheid aan te tonen is natuurlijk aan de hand van mijn stageopdracht. In mijn stageopdracht kan ik de geleerde theorie van de voorgaande jaren toepassen en laten zien dat ik het goed beheers.

Situatie

Stageopdracht
Ford introduceert op dit moment een nieuw model genaamd de Ford Kuga. Dit is een kleine SUV (ook wel Crossover).
Het media bureau waar Ford Nederland mee samen werkt heet Mindshare. Dit bureau verzorgt alle promotie van Ford naar de consument. Ford maakt nog niet veel gebruik van de nieuwe mogelijkheden die er zijn op het gebied van marketing. Bij het promoten van de verschillende modellen worden er vaak alleen de standaard media gebruikt zoals: advertenties, tv reclame, billboards en de website. Vandaag de dag zijn er natuurlijk veel meer manieren om een product onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Hier komt nog eens bij dat de kreet die bij de Ford Kuga hoort luidt:Reject the ordinary! Dit vraagt natuurlijk ook om een andere aanpak.
Ik heb van het brand team de opdracht gekregen om hier een analyse van te maken en de nieuwe mogelijkheden in kaart te brengen op het gebied van New Media.

Project vragen die hier beantwoord moeten worden zijn:

Wat doet Ford nu in Nederland om de Ford Kuga bij de doelgroep onder de aandacht te brengen?
Wat gaat Ford in de toekomst hiermee doen?
Wat zijn de nieuwe mogelijkheden om de Kuga onder de aandacht te brengen van de doelgroep? Hierbij ook een advies.

Taak

Dit project heb ik alleen uitgevoerd. Er zijn natuurlijk een aantal partijen die mij hierbij hebben geholpen. Ik heb meerdere malen contact gehad met Mindshare en ogilvy(media bureaus van Ford). Dit heb ik gedaan om informatie in te winnen over de promotie van de Kuga en de plannen voor de toekomst. Hierdoor kon ik een analyse maken uit betrouwbare informatie, waar ik mijn conclusies uit kon trekken. Ook heb ik vergaderd met de communicatie manager van Ford Nederland. Dit heb ik gedaan om een aantal ideeën van mij voor te leggen en te bespreken.

Activiteiten

Hier zal ik beschrijven hoe ik te werk ben gegaan.

Plan Van Aanpak
Natuurlijk ben ik begonnen met het maken van een plan van aanpak. Hier van uit ben ik gaan werken, zodat ik het overzicht goed kon bewaren.

Positionering en Doelgroep
Eerst heb ik op papier gezet hoe Ford de Kuga wil positioneren. Hierbij aansluitend heb ik een overzicht gemaakt van de doelgroep. Met deze gedachten in mijn achterhoofd ben ik verder gaan denken. Dit heb ik gedaan, omdat alle adviezen die uiteindelijk uit mijn onderzoek voortkwamen, moesten aansluiten op deze punten.

Huidige media
Hier op volgend ben ik een overzicht gaan maken van de media die Ford op dit moment gebruikt en in de toekomst wil gaan gebruiken om de Kuga onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Dit heb ik zowel schriftelijk als visueel gedaan, om er een zo goed mogelijk beeld van te krijgen.

Conclusie
Uit het overzicht ben ik vervolgens mijn conclusies gaan trekken. Het was zaak om de conclusies goed af te wegen. Dit omdat het gevolgen had voor de adviezen die uiteindelijk uitgewerkt moesten worden en, omdat het een leerpunt van mij was. Om dit goed te doen heb ik continu een aantal belangrijke vragen in mijn achterhoofd gehouden:
1. Passen de gebruikte media bij de doelgroep en postitionering?
2. Past het bij de Slogan van de Kuga? (Reject the ordinary)
3. Zijn er meer mogelijkheden?

Ideeën en Adviezen
Aan de hand van mijn getrokken conclusies ben ik op onderzoek uit gegaan. Ik heb gezocht naar nieuwe ideeën en mogelijkheden om de Kuga bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Uiteindelijk heb ik mijn ideeën uitgewerkt tot een drietal adviezen. Deze heb ik gepresenteerd aan het Brand team en mijn navigator.


Resultaat

Ik ben tevreden over het eindproduct. Ik denk dat ik een aantal adviezen heb afgeleverd, waar Ford wat mee kan gaan doen. Wat jammer is, is dat ik er niet verder mee kan gaan, zodat een van de adviezen geïmplementeerd kan worden.
Ik denk dat ik mijn leerpunten uit mijn COP met deze opdracht heb verbeterd. Dit is niet alleen aan te tonen door mijn eigen mening, maar ook aan de hand van mijn beoordelingsformulier en de goedkeuring van de opdracht. Het brand team was het met mijn conclusies eens en vond dat ik goede frisse ideeën had. Link: http://intra.hes.hva.nl/index.aspx

Transfer

Ik denk dat ik bij mijn opdracht professioneel en systematisch te werk ben gegaan. Dit is ook iets wat ik in de toekomst weer zou doen, omdat het heel overzichtelijk en prettig werkt. Ook de kans op fouten wordt hierdoor verminderd.
De planning wil ik volgende keer anders aanpakken. Door mijn werkzaamheden aan het introductie event van de Kuga heb ik mijn werkzaamheden voor mijn stageopdracht niet goed gepland waardoor er op sommige momenten te weinig tijd voor was.