donderdag 19 juni 2008

Resultaatgerichtheid

COP Resultaatgerichtheid

Sterkten
Ik werk vaak met een goede planning. Ik zorg dat aan een project niet te laat begin en deel mijn tijd goed in. Heb een volle agenda met alle dingen die ik nog moet doen. Ik probeer altijd mijn problemen eerst zelf op te lossen. Ik kan ook goed prioriteiten stellen.

Zwakten
Als ik een oplossing voor een probleem heb check ik vaak niet goed of de het goed wordt uitgevoerd. Hierdoor heeft het oplossen van een probleem vaak geen zin gehad.

Ontwikkeldoel
Ik het checken van het nakomen van problemen gaan verbeteren tijdens mijn stage. Dit is heel belangrijk bij mijn stage, omdat we veel service moeten verlenen aan dealers. Dit zijn problemen als het vastlopen van auto's in de fabriek, transportproblemen, kentekenproblemen enzovoort. Het is goed om deze op te lossen, maar als dit niet goed word nagekeken, kunnen er grote problemen ontstaan met dealers en nog belangrijker, de klanten.

Actieplan
Ik wil dit gaan doen door mijn collega´s een bevestigingsemail te sturen van de afspraken die gemaakt zijn en vervolgens te kijken of de afspraken worden opgevolgd. Voor de problemen waarvoor ik zelf een oplossing heb gezocht zet ik een punt in mijn agenda van de volgende dag, waarin ik zet dat ik het nog een keer moet checken.

Bewijsvoering
Dit is moeilijk te bewijzen, wel kan ik voorbeelden geven waarin ik een dergelijke situatie beschrijf.


Lessons Learned

Situatie
Op de marketing afdeling bij Ford wordt erg resultaat gericht gewerkt. Soms moet er wel eens geïmproviseerd worden, omdat het niet helemaal gegaan is zoals het moest, maar uiteindelijk wordt het gewenste resultaat dan wel bereikt. Het is zaak om bevestiging te vragen van de opdrachten die je geeft aan anderen en te zorgen dat belanghebbenden hiervan op de hoogte zijn.

Taak
Er zijn een aantal taken waar heel resultaat gericht gewerkt moest worden. Een voorbeeld hiervan is de organisatie van het evenement. Het is van belang dat hier het beoogde resultaat wordt gehaald. Bij het maken van mijn stageopdracht was dit natuurlijk ook het belangrijkste punt. Het behalen van de resultaten die in het plan van aanpak geformuleerd waren. Bij het aanvragen van transport is het ook van belang om een duidelijke bevestiging te vragen om er zeker van te zijn dat de auto op tijd geleverd wordt.

Activiteiten
Een voorbeeld van resultaatgerichtheid is de fout die er werd gemaakt voor het evenement. Zoals ik al beschreven heb bij ontwikkelingsgezichtsvermogen werden er auto’s voor het evenement naar dealers overgezet. Als er opnieuw auto’s besteld zouden worden konden deze nooit op tijd uit de fabriek zijn. We zijn toen samen gaan zitten met de afdeling om te bespreken hoe we dit konden oplossen, want we moesten die auto’s hebben. Toen is besloten om de auto’s bij onze collega’s in het buitenland te lenen. Na heel veel bellen en mailen liet Ford Duitsland weten dat ze drie auto’s ter beschikking konden stellen en Ford België een. Dit werd nog heel lastig om deze op tijd in Hilvarenbeek te krijgen, omdat onze collega’s in het buitenland zelf de week daarvoor een evenement hadden waar ze deze auto’s nodig hadden. Uiteindelijk is het allemaal net gelukt en is het gewenste resultaat behaald. Een ander goed voorbeeld van mijn resultaatgerichtheid is het maken van mijn stageopdracht. Hier is alles gericht op het eindresultaat (de adviezen aan Ford). Vragen die beantwoord moesten worden ten opzichte van de reclame van de Kuga waren: Wat doen we nu?, Wat zijn de toekomstplannen? , wat zijn de mogelijkheden? Ik ben begonnen met een analyse van de doelgroep. Hierna heb ik een duidelijk overzicht gemaakt van de reclame van de Kuga voor nu en in de toekomst. Hieruit heb ik een aantal conclusies getrokken en van daar uit ben ik ideeën gaan bedenken. Deze ideeën heb ik weer uitgewerkt tot drie adviezen aan Ford.
Een ander voorbeeld van resultaatgerichtheid is de volgende. Een Ford dealer in Emmen organiseerde een groot evenement ter gelegenheid Ford dealerschap. Hij wilde graag een Kuga onthullen bij de opening. Ter uitzondering kon dat worden geregeld. De zonemanager van Emmen vroeg aan mij of ik kon zorgen dat een van onze Kuga’s daar op tijd werd afgeleverd. Ik heb hiervoor transport geregeld twee weken van tevoren. Ik heb hier ook een bevestiging van gehad. Een dag van tevoren kwam de zonemanager naar mij toe om te vragen of ik het nog een keer extra kon checken bij de transporteur. Dit heb ik gedaan met een e-mail. Deze is wederom bevestigd. Op de dag zelf werd ik gebeld door de dealer dat de auto een half uur te laat was. Toen ben ik gaan vragen of de auto bij ons was opgehaald en dit bleek niet zo te zijn. De transporteur had een fout in het schema gemaakt en was het vergeten. Het was al vijf uur en de auto moest er om zeven uur zijn. De transporteur zou veel te laat zijn. Uiteindelijk ben ik om kwart over vijf samen met een andere stagiair nog naar Emmen gereden om de auto te brengen. We kwamen vijf minuten voor tijd aan en konden de auto door de hoofdingang naar binnen rijden. Uiteindelijk is het, dus allemaal goed gekomen, maar het werd een lange dag.

Resultaat
Ik ben tevreden over mijn competentie resultaatgerichtheid. Ik denk dat ik heb laten zien aan de hand van de gegeven voorbeelden en mijn stageopdracht dat ik erg resultaatgericht ben. Ik heb mijn taken goed uitgevoerd en heb ervoor gezorgd dat het gewenste resultaat werd behaald, de ene keer met wat meer improvisatie dan de andere. Dit kan ik aantonen aan de hand van mijn beoordeling. Link:http://intra.hes.hva.nl/index.aspx

Transfer
Er is niet veel dat ik volgende keer anders zou doen. Ik heb gemerkt dat bevestigingen vragen en een extra check doen erg belangrijk is. Zelf dan weet je nog niet of het goed gaat. Dit is dus beslist iets wat ik de volgende keer weer zal doen en misschien wel nog beter zou willen doen.